✨حج و امام مهدی علیه السلام
✨وَأَتِمُّوا الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلَّه…
“حج و عمره را برای خدا به اتمام رسانید.
نکته ها :
✨امامان معصوم علیه السلام در تفسیر این آیه فرموده اند: «حج تمام، حجی است که در آن، کلام زشت، گناه و نزاع نباشد و از محرمات پرهیز شود». هم چنین فرموده اند که حجی تمام است که در آن، انسان توفیق یابد امام زمان خود را ملاقات کند. امام باقر علیه السلام در این زمینه فرمود: «تمام الحج لقاء الإمام؛ از موجبات تمامیت حج، دیدار امام است».
✨امام باقر علیه السلام در حدیث دیگری فرمود: «انما أمر الناس أن يأتوا هذه الأحجار فيطوفوا بها ثم يأتونا فيخبرونا بولايتهم و يعرضوا علينا نصرهم، همانا مردم مأمور شده اند تا به سوی این سنگ ها بیایند و دور آنها طواف کنند، و آنگاه به سوی ما آیند و ما را از ولايتشان خبر دهند و نصرت خود را بر ما عرضه نمایند».
ایشان با استناد به آیه (فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِّنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ) فرمود: «حضرت ابراهیم علیه السلام از خدا نخواست که دلهای مردم به کعبه تمایل پیدا کند، بلکه از خداوند درخواست کرد که مردم به ذریه او تمایل یابند. آری! توجه به امام، یکی از فلسفه های حج است.
✨نصب امام در غدیر خم، در جریان حج بوده است. جابر بن عبدالله انصاری، ابوذر غفاری و … در ایام حج شرکت می نمودند و از هر فرصتی برای نقل حدیث غدیر خم استفاده می کردند.
✨حج، بهترین فرصت برای توبه، یاد مرگ و معاد، از همه چیز بریدن، صحرای عرفات و مشعر را دیدن و در انتظار مهدی موعود نشستن است.
کعبه مرکز قيام است؛ یعنی می توان دور آن، مردم را برای قیام دعوت نمود. همانگونه که امام حسین علیه السلام قبل از حرکت به کربلا، چند ماه در مکه توقف کرد و هنگام اجتماع مردم برای اعمال حج، آنان را از حرکت خود آگاه ساخت. قیام حضرت مهدی زمانی نیز از آنجا آغاز خواهد شد و مایه خواهد گرفت.
ارزش هر چیزی به پایه ها و ارکان آن است. امامان ما در زیارت جامعه «اركان البلاد» معرفی شده اند. رکن کعبه، امام است؛ رکن مکه، امام است؛ رکن عالم وجود، حضرت مهدی علیه السلام است.
✨اگر امام معصوم نباشد، زمین اهلش را در خود فرو می برد.حضرت مهدی علیه السلام هر ساله در زمان حج، در مکه حضور دارد و نقش خود را ایفا می فرماید. امام صادق فرمود: «لقائم غيبتان يشهد في إحداهما المواسم يرى الناس ولا يرونه فيه؛ قائم دو غیبت خواهد داشت. در یکی از آن دو، شاهد موسم های حج خواهد بود، در حالی که مردم را می بیند، ولی مردم او را نمی بینند