دل های مومنان، امتحان می شود و خالص از ناخالص جدا می گردد
شیخ طوسی در کتاب غیبت، به سند خود از امام رضا علیه السلام روایت کرده است: «آگاه باشید. به خدا قسم، آن چیزی که به آن چشم دوخته اید، نخواهد شد تا آنکه جدا گردید و با امتحان آشکار شوید، و جز اندکی از شما بر دین باقی نماند. آیا پنداشته اید که وارد بهشت خواهید شد در حالی که خداوند، مجاهدان از شما و صابران را مشخص نساخته است؟ (۱)و(۲)
نعمانی رحمه الله در کتاب غیبت، از حضرت رضا علیه السلام روایت کرده است: «به خدا قسم، آنچه به سوی آن چشم دوخته اید، تحقق پیدا نمی کند تا آنکه آزمایش و امتحان شوید و خالص و ناخالص جدا شود و جز اندک و خیلی اندک از شما بر دین باقی نماند». (۳)
کلینی در کتاب کافی، از معمر بن خلاد روایت کرده است: حضرت ابا الحسن ، این آیه را تلاوت کرد: «آیا مردم پنداشته اند که چون گفتند ایمان آوردیم، آنها را رها می کنند و امتحان نمی شوند. (۴)
سپس به من فرمود: «مقصود از فتنه و امتحان چیست؟ »
عرض کردم: فدای شما شوم! آنچه نزد ما است، این است که مقصود، امتحان در دین است. فرمود: «مردم در کوره امتحان قرار داده می شوند؛ همان طور که طلا را در کوره قرار میدهند تا آن را از نوع بد بشناسند و مردم خالص می شوند همان طور که طلا خالص می شود (۵)
۱٫ آل عمران، ۱۴۲.
۲. غیبت طوسی، ص ۳۳۶، ح ۲۸۳
٣. غیبت نعمانی، ص۲۱۶، ح ۱۵.
۴. عنکبوت، او ۲.
۵٫کافی ،ج۱ ،ص ۳۷۰ ، ح ۴