عاشورا و انتظار

پیوند عاشورا و انتظار قسمت اول

✨ فرمایشات امام خمینی (ره)

«مسئله كربلا، كه خودش در رأس مسائل سياسي هست، بايد زنده بماند به همان فرمي كه بود، منتها الفاظ تغيير بكند. مصيبت ها همان است ، مصيبت ها تغييري ندارد، بايد آن بعد سياسي كربلا را براي مردم بيان كرد …اين حركت اسلامي-سياسي بود كه بني اميه را از بين برد، و اگر اين حركت نبود، اسلام پايمال شده بود.» امام خمینی(ره)، صحیفه نور، جلد هجدهم – صفحه ۱۷۷

✨ بیانات مقام معظم رهبری (مد ظله العالي)

«عاشورا یک حادثه صِرف تاریخی نبود؛ عاشورا یک جریان مستمر و یک سرمشق دائمی برای امت اسلام بود. حضرت ابی عبدا..(ع) با این حرکت یک سرمشق را برای امت اسلامی نوشت و گذاشت. این سرمشق فقط شهید شدن هم نیست؛ یک چیز مرکب و پیچیده و بسیار عمیق است. سه عنصر در حرکت حضرت وجود دارد: عنصر منطق و عقل، عنصر حماسه و عزت، عنصر عاطفه» از بیانات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)

✨برقراری عدالت و معنویت و رسیدن به سعادت و مقابله با ظلم و جور خواسته ای همگانی و برخاسته از فطرت بیدار انسانهاست. در طول تاریخ افراد و گروهها و مکاتب مختلفی مدعی تحقق آن بوده اند ولی نتوانسته اند در عمل آن را نشان دهند. امّا شیعه بعنوان مکتبی الهی و انسان ساز خود را داعیه دار این امر می داند. با نگاهی اجمالی به تاریخ شیعه می توان این مطلب را یافت، چرا که امامان شیعه برای نیل بشریّت به قلّه های رفیع سعادت نه تنها از هیچ تلاشی فروگذار نبودند، بلکه تا پای جان پیش رفته اند، که اوج این تلاش را میتوان در مکتب عاشورا به وضوح مشاهده کرد.
نقطه قوت شیعه در این است که برخلاف ادعای سایر گروهها و مکاتب، عاشورا حرکتی مقطعی و گذرا نبوده است، بلکه شیعه در لوای مکتب سرخ حسینی، معتقد به آمدن مصلح جهانی است که قوام بخش و در نهایت سرانجام بخش این هدف والا خواهد بود.
✨بنابراین بررسی پیوندهای این دو نهضت برای بشریت و انسانهای آزاده و حق طلب راهگشا خواهد بود، که ما در این مجال برای جلوگیری از بسط این موضوع، فقط به برخی از پیوندهای شاخص سیاسی و اجتماعی آن می پردازیم.

مبارزه با ظلم و ستمگری

✨امام حسين (علیه السلام ) حکومت یزید را سبب نابودی دین می داند و می فرماید:
« عَلَى‏ الْإِسْلَامِ‏ السَّلَامُ‏ إِذْ قَدْ بُلِيَتِ الْأُمَّةُ بِرَاعٍ مِثْلِ يَزِيدَ» (۱)
✨آنگاه كه امت گرفتار فرمانروایی چون يزيد گردند بايد فاتحه اسلام را خواند. به همین جهت امام با قاطعيت مي‏گويد: «مثلي لايبايع مثله» (۲) حضرت مهدي (علیه السلام) نيز با هيچ‏كس سر سازش ندارد، چنانکه در بیان علل غیبت حضرت، یکی از علل را هم مقابله با طاغوت و نداشتن بعیتی از آنها را ذکر کرده اند. «ما منّا احدٌ الاَّ و يقع في عنقه بيعة لطاغية زمانه الاّ القائم… لئلا يكون لاحد في عنقه بيعة اذا خرج» (۳)
✨امام حسن(علیه السلام ) فرمود: هر كدام از ما (اهل بيت(علیه السلام ) در زمان خود بيعت حاكمان و طاغوت‏هاي زمان را (از روي تقيه) به عهده داريم، مگر قائم… تا هنگامي كه قيام مي‏كند بر گردنش بيعت حاكمي نباشد.

۱٫ابن طاووس، على بن موسى، اللهوف على قتلى الطفوف / ترجمه فهرى، ۱جلد، جهان – تهران، چاپ: اول، ۱۳۴۸ش.ص ۲۴٫
۲٫ بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۳۲۵٫
۳٫بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۱۳۲ و نيز ر.ك: همان، ص ۱۳۵و كمال الدين، ص ۴۸۰

✨حسين (علیه السلام )،باشهادت خود،باعث رسوايي و درنتيجه نابودي دولت بني اميه شد. مهدي (علیه السلام ) نيز با ظهور خود، باعث رسوايي و تزلزل تمامي دولت‏هاي مستكبر، خواهد شد؛ «اذا قام القائم ذهب دولة الباطل» (۱) هنگامي كه قائم قيام كند، هردولت باطلي از بين مي‏رود.
دردعای ندبه می خوانیم : « أینَ قاسم شوکه المعتدین أینَ هادم ابنیه الشّرک و النّفاق أینَ مبید اهل الفسوق و العصیان و الطّغیان …أینَ مبید العتاه و المرده» «کجاست درهم شکننده شوکت؟ ستمگران کجاست ویران کننده بناهای شرک و نفاق؟ کجاست هلاک کننده اهل فسق و گناه و طغیان؟… کجاست هلاک کننده مستکبران و سرکشان؟»
۱٫بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۱۳۲ و نيز ر.ك: همان، ص ۱۳۵و كمال الدين، ص ۴۸۰٫

✨درروايات نيز آمده است: «يبلغ سلطانه المشرق و المغرب» (۱) دولت مهدي (عج) شرق وغرب جهان را فرا گيرد. «اذا قام القائم لايبقي ارض الاّ نودي فيها شهادة انلا اله الا الله و ان محمداً رسول الله» (۲) هنگامي كه مهدي (عج) قيام كند زميني باقي نمي‏ماند مگر آن كه گلبانگ توحيد و رسالت پيامبر در آن بلند گردد.
امام حسین (علیه السلام) میفرماید: خدا قائم ما آل محمد (ص) را آشکار می کند تا از ستمگران انتقام بگیرد… او همان کسی است که زمانی طولانی غائب می شود، سپس ظهور می کند و زمین را پر از عدل و داد می سازد همانسان که از ظلم و جور پر شده باشد. (۳)

۱٫ كمالالدين، ج ۱، ص ۳۳۱ امام باقر (علیه السلام)
۲٫بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۴۰ امام صادق (علیه السلام)
۳٫ اثبات الهداه ج۷ ص۱۳۸ ح۶۸۱، معجم احادیث امام مهدی ج۳ ص۱۸۱ ح۷۰۴

✨اصلاح‏گري‏:
امام حسين(علیه السلام ) و مهدي(علیه السلام) دو اصلاح‏گرانی سترگ‏اند. امام حسين(علیه السلام ) مي‏فرماید: انِّي لَمْ‎اَخْرُجْ اَشِراً وَ لا بَطِراً ولا مُفْسِد‎اً وَ لاظالِماً، وَ ‎اِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الِاصلاحِ فِي اُمةِ جَدِّي محمد ˆاُريدُ اَنْ آمُرَ بِالْمَعْروفِ و اَنْهي عَنِ المُنْكَرِ و اَسيرَ بِسيرةِ جَدِّي محمدˆو اَبي عَليِّ بنِ‌ اَبِي‌ طالِبٍ» (۱) من نه از روي سرمستي و گستاخي و نه براي فساد و ستم‎گري حرکت کردم بلكه تنها براي طلب اصلاح در امّت جدم حرکت کردم مي‎خواهم امر به معروف و نهي از منكر كنم و به سيرة جدم و پدرم علي بن‌ابي‌طالب عمل كنم. در مورد حضرت مهدي نيز آمده است: «ليصلح الامة بعد فسادها» (۲) خداوند به وسيله حضرت مهدي(علیه السلام) اين امت را پس از آن‏كه تباه شده‏اند، اصلاح مي‏كند.

۱٫ابن‌اعثم كوفي، کتاب الفتوح، ج۵، ص۲۱؛ خوارزمي، مقتل‌الحسين، ج۱، ص۱۸۹ ـ ۱۸۸؛ ونزديك به اين تعابير: ابوجعفر محمّد بن‌علي بن‌شهراشوب ، مناقب آل‌ابي‌طالب ، ج۴،ص۹۷‎.
۲٫بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۸۳ (به نقل از رسول اكرم(ص)

 

✨بیداری امّت:
هدف مهدي(علیه السلام )، نجات انسان‏ها از بردگي فكري و برداشتن زنجيرهاي اسارت از آنان است. امام باقر (علیه السلام ) مي‏فرمايد: «اذا قام القائم ذهب دولةالباطل» هنگامي كه قائم قيام كند، هر آينه باطل از بين مي‏رود. هدف امام حسين (علیه السلام) نيز در «زیارت اربعين» چنين بيان شده است: «و بذل مهجة فيكليستنقذ عبادك من الجهالة و حيرة الضالة» خون خود را تقديم تو كرد، تا انسان‏ها را از ناداني و گمراهي رهايي بخشد. پس هدف هر دو، احياي دين و جلوگيري از انحطاط ارزش‏ها است.

 

✨احیاء حقیقی سنت‏:
عصرامام حسين(علیه السلام )، عصر غربت دين بود و عصر انتظار نيز چنين است. قيام حسين و فرزندش مهدي(علیه السلام ) براي احياي دين است. منتظر مهدي، بايد از دين و ضرورت، قلمرو، و زبان آن و… تحليلي عميق داشته باشد؛ تا در اين عصر – كه عصر شبهات و فتنه‏ها است – بتواند زمينه ساز حركت مهدي (عج) باشد.
حسين بن‌علي در نامه‎اي كه ضمن آن از بزرگان بصره دعوت به همياري و همراهي با وي كرده است، علّت و هدف از نهضت خويش را چنين بيان مي‎كند: «اَنَا اَدْعُوكُمْاِلي كِتابِ الله ِوَ سُنَّةِ نَبِيِّهˆفَاِنَّ الْسُنَّةَ قَدْ اُميتَتْ وَ اِنَّالْبِدْعَةَ قَدْ اُحْيِيَتْ» (۱) من شما را به كتاب خدا و سنّت پيامبرش مي‎خوانم. همانا سنّت پيامبر(ص) به کلی از بين رفته است و بدعتها زنده شده است‎، اگر سخـن مرا بـشنويد، شما را بـه راه راسـت هدايت خـواهم كرد.
در مورد حضرت مهدی(عج) هم آمده است: «يحيي ميّت الكتاب والسنة» (۲)چون مهدي قيام كند، آنچه را كه از كتاب و سنت متروك مانده، زنده خواهدساخت. او دین را نه تنها احیاء می نماید، بلکه آنرا جهانی و فراگیر می سازد؛ «اذا قام القائم لايبقي ارض الاّ نودي فيها شهادة انلا اله الا الله و ان محمداً رسول الله» (۳) هنگامي كه مهدي (عج) قيام كند زميني باقي نمي‏ماند مگر آن كه گلبانگ توحيد و رسالت پيامبر در آن بلند گردد.

۱٫طبري، همان، ج ۵، ص۳۵۷‎‎؛بَلاذُري، انساب‌الاشراف، ج۲، ص۳۳۵‎.
۲٫نهج البلاغه، خ ۱۳۸٫
۳٫بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۴۰ (امام صادق (علیه السلام )

✨مقایسه شرائط زمانی و یاراندو قیام
یکسانی اهداف و آرمانها وقتی جلوه بیشتری می یابد که می بینیم شرائط زمانی و اوضاع زمان هر دو قیام و یاران اصلی هر دو قیام شباهت فراوانی به یکدیگر دارند.

✨مشابهت در اوضاع و زمانه:
امام حسين (علیه السلام ) اوضاع زمان قیام را چنين توصيف مي‏كند: «الا ترونانّ الحق لايعمل به و انّ الهوي لايترك عنه» آيا نمي‏بينيد كه به حق عمل نمي‏شود و از باطل خودداري نمي‏گردد. «فان السنة قد اميتت و انّ البدعة قد احييت»
همانا در شرايطي هستيم كه سنت پيامبر، از بين رفته و بدعت‏ها زنده شده است، « وعلي الاسلام السلام اذا قد بليت الامة براعٍ مثل يزيد» اگر حاكم امت، فردي همچون يزيد باشد، پس بايد فاتحه اسلام را خواند.
✨زمانه حضرت مهدي (علیه السلام ) نيز چنين است: «يعطف الهوي علي الهدي، اذا عطفوا الهدي علي الهوي و يعطف الرأي علي القرآن، اذاعطفوا القرآن علي الرأي… و يحيي ميّت الكتاب والسنة» چون مهدي قيام كند، خواهش‏هاي نفساني را به هدايت آسماني، باز گرداند؛ پس از آنكه رستگاري را به هواينفس بازگردانده باشند. آرا و افكار را پيرو قرآن كند، پس از آنكه قرآن را تابع رأي خود گردانده باشند… پس مهدي به شما نشان خواهد داد كه روش عادلانه در حكومت، چگونه است و آنچه را كه از كتاب و سنت متروك مانده، زنده خواهدساخت.

 

 

 

 

بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف در سال 1379 با موافقت مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) بنا به پیشنهاد حضرت حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با هدف گسترش و تعمیق فرهنگ مهدویت در سطح جامعه راه اندازی شد . شعبه استان البرز بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود در سال 1389 تاسیس گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *